lördag 24 september 2011

Min första bokmässa


För det första; vad trodde jag? Att det bara var att gå in? Gud så naivt! Redan innan jag hoppar av spårvagnen vid korsvägen ser jag köerna som ringlar sig kring mässans byggnader. Fast egentligen märktes det redan på spårvagnen som var knökfull till sista ståplats. De flesta skulle säkert just till bokmässan. Några skulle till Liseberg och några fåtal satt kvar och åkte vidare.

Nåja, det var bara att knata iväg och ställa mig sist i en milslång kö. Då får jag reda på att vid en annan ingång är det ingen kö alls. Raska steg runt huset och upp på andra våning, där jag möttes av, om inte en lika lång kö, så ändå en kö.

Tills det kom en vänlig vakt och sade att "där borta, där är kön en tredjedel av den här". Så jag knatade iväg igen och ställde mig i dagens tredje kö. Den var kort. Jag kom in snabbt och insåg att människorna jag sett köa utanför var få i jämförelse med hur många som tagit sig in redan och vimlade runt.

Vimlade runt kan jag kalla det jag sedan gjorde i några timmar. Jag gick och jag gick, ganska planlöst och stannade upp lite då och då och tittade på människor, på böcker, på författare och sedan gick jag lite till.

Jag missade inte Amanda Hellbergs signering halv tre men det var mest för att jag hittade platsen en timma i förväg och inte vågade gå därifrån med risk att inte hitta tillbaka. Jag köpte hennes senaste i pocket, som jag läst, men fick den signerad till min kompis i banvaktarstugan som inte läser så mycket, men jag tror att "Döden på en blek häst" tilltalar henne. Jag sade till Amanda att jag följer hennes blogg, läst hennes böcker och att hon är en inspirationskälla. Sen gick jag därifrån.

Bloggminglet letade jag mig fram till också lagom till strax före fyra när det skulle börja. Vilket fint initiativ! Vem vet, till nästa bokmässa kanske jag läst lite mer igen och tom bokbloggat något mera igen så jag kan känna att jag hör hemma där.
Krasst; jag är ingen minglare. Jag blir stum och stel och blyg. Så ni som var där, som faktiskt kände igen min blogg (!) fast jag knappt skriver här och verkligen inte om så mycket böcker just nu, jag smet ganska snabbt och jag hoppas ni hade trevligt! Det var flera av er som jag kände igen, som jag hade velat gå fram till och berömma era bloggar.
Det kanske blir fler tillfällen, nya bokmässor, vem vet ;)

Imorgon åker jag hur som helst tillbaka för lite mer bokmässande. Då något mer planerat. Och med en kartläsare vid min sida så jag slipper gå så mycket vilse.

När jag inte bokbloggar finns jag för övrigt här och här. Bilder och mera bilder.

1 kommentar:

  1. jag var där för många många år sedan, det var inte alls mycket folk då, men sedan var jag lite i en annan värld tillsammans med en riddare av sorglig skepnad. det var länge sedan och jag var kär i rösten men inget mer. jag åkte spårvagn och såg på filmer om nätterna och rymde min verklighet. det höll i 3 dagar.

    SvaraRadera