onsdag 15 juni 2011

Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren


Efter att jag igår läst ut Cirkeln så satte jag mig och googlade lite. Jag tror att snart alla har läst boken och de som inte har det kommer med stor sannolikhet att göra det. Möjligtvis lär några vänta på filmatiseringar men det är helt klart att få kommer att vara helt oberörda av denna bok. Eller trilogi kanske jag ska skriva direkt för det är en trilogi. Del två kommer ut nästa år och en del i mig hade velat vänta så att jag kunde läsa hela serien på en gång. Nu kan jag istället få nöjet att kanske läsa Cirkeln en gång till innan Eld kommer ut.
I googlandet insåg jag också att det finns en facebookgrupp för Cirkeln. Eh? Brukar det finnas det om enskilda böcker? Det har jag i så fall missat, men givetvis loggade jag in och tryckte på 'gilla' om inte annat för att då fick jag snabbt ta del av fanart som gjorts kring boken.

Boken handlar om sex tonårstjejer som dras till samma punkt en natt när månen är röd. De känner inte varandra, de tycker inte ens om varandra men får denna natt veta att de är sammanlänkade och ska samarbeta för att bekämpa ondskan. Apokalypsen är nära och den kommer att hända i Engelsfors, denna håla i Bergslagen som varje tonåring vid sina sinnes fulla bruk vill fly ifrån så snart de kan.
De här tjejerna tampas med vanliga tonårsbekymmer som finnar, olycklig kärlek och jobbiga föräldrar samtidigt som de får veta att de har övernaturliga krafter som de måste lära sig hantera.

Det är en sträckläsarbok och jag sällar mig nu till skaran som väntar på Eld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar