lördag 28 november 2009

Bokinlägg - Pocketbyte

Så, dags för mitt andra inlägg som ska kunna hjälpa min blivande hemliga bokvän i bytet.
Jag kommer göra det enkelt för mig och i stort sett helt utgå ifrån stödfrågorna som Enbokomdagen sammanställt.

Vilken genre håller du dig helst till då du läser?
Jag är allätare. Och periodare. Ibland kommer jag i lättlästa-deckar-perioder och då är det det enda jag läser. Sedan vill jag läsa Kallifatides och ingenting annat. Eller fantasy/sf. Gärna ungdomsböcker och jag tycker om "tidsresor", dvs där boken växlar mellan nutid och dåtid.

Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)
Jag har flera favoriter men jag kan tyvärr inte lista vilka böcker jag har och har läst då de flesta av mina bokskatter finns i ett källarförråd. Favoriter är bland andra: Kallifatides, Maria Gripe, C.S Lewis, Marion Keyes och A.S Byatt. Gott och blandat som sagt.

Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Inte lika mycket nu som förr men läser gärna engelska författare på engelska.

Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?
Japp. Har en stor hög böcker på CD i Snäckan, (ateljén), och jag lyssnar gärna på böcker när jag målar. Då mycket gärna deckare. Lyssnade genom allt vad Malmö bibliotek hade i kassettböcker av Agatha Christie på engelska när jag bodde där ner för många år sedan. Skulle gärna samla på mig Christies samlade på engelska både i bokform och CD.

Samlar du på böcker av någon särskild författare?
Samlade länge på Irmelin Sandman Lilius, Maria Gripe och Astrid Lindgren men åter till kartongerna i källaren... har ingen riktig koll längre och inte heller plats för boksamlande, så tyvärr...

Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?
Har ambition att lista böcker men har inte kommit så långt....

Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)
Beror helt på vad det är jag läser för stunden. Jag vill närma mig kulturer jag inte kommer nära i verkligheten. Jag vill försvinna i fantasivärldar. Jag vill förföras och jag vill utmanas att tänka.

Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?
Öppen för det mesta, så nej. Däremot bör jag undvika verkighetsbaserade böcker av det slaget som handlar om barn och kvinnor som far illa för jag mår så fruktansvärt dåligt av dem.

Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?
Hmm... tror inte det...

Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?
Agatha Christie på engelska. Och Patricia Cornwells Scarpettaböcker, helst på engelska men svenska funkar. Har ingen av dem och har tänkt läsa de från början någongång.


Inser att jag på många sätt är en svår bokvän för den hemliga att hitta på något till. Men jag lovar, samtidigt enkel! Skulle jag få en bok jag redan läst så är det säkert en tid sedan och jag läser gärna om böcker även om jag sällan tar mig tid till det.

Men fråga mig gärna om det är något du undrar över, jag ska försöka svara så gott jag kan!

1 kommentar:

  1. go´förmiddag...

    jag ville bara säga "tack", tack för dina fina kommentarer jämt... jag vet inte om du förstår hur glad och varm jag blir av dom ;)

    /smultris

    SvaraRadera