torsdag 14 januari 2010

Upphovsrätt!

Eftersom jag tittar mycket på bilder överlag och på senare tid allt mer foto så hittar jag in på fotobloggar på olika sätt. Fotografer som bloggar och foton som innehåller fotografier.

Här är två som jag får kika mer på tror jag: Dittfoto och Eva Blixman.
Bland annat skriver de en del om upphovsrätt. Personligen är det en självklarhet att bilder är ägodelar som inte får användas utan tillstånd. Detta gäller målningar och fotografier och andra former av skapande. Även texter.
Självklart som sagt. Tycker jag.

Tydligen så är det inte själklart för alla. Det är enkelt att ctlr+c och det är enkelt att högerklicka och spara... men det är INTE TILLÅTET utan tillstånd använda sig av andras bilder.

2 kommentarer:

  1. Ju fler som informerar om upphovsrätten ju fler lär sej hur den fungerar. Jättebra att du tog upp det tycker jag. :o)

    SvaraRadera
  2. Eva är en kanonkvinna, vilken fotograf, hujedamig... ;) jag har följt henne (blinkar åt Eva) i flera år ;)

    SvaraRadera