onsdag 3 februari 2010

Pocketkedja: Om min läsning

Det här inlägget riktar sig i första hand till den i pocketkedjan som ska sända böcker till mig en gång i månaden i några månader nu.
Men det är även ett inlägg för dig som känner mig och vill veta om vad jag kan tänkas läsa och likaså ett inlägg för dig som inte känner mig.
Det är ett inlägg för läsinspiration hoppas jag.
Jag kommer lägga alla inlägg som rör Pocketkedjan ute i högermarginalen och där och bland andra inlägg om läsande och andras mer eller mindre bokbloggar går det att få tips om böcker som väntar på att få läsas.


Som läsare är jag: Otålig. Mer noggrann än nödvändigt. Läser aldrig i bara en bok, till följd att somliga böcker slukas, andra kan ta månader att läsa ut... Jag är också periodare vad gäller läsande...
Som bloggare är jag: Splittrad. Vill gärna blogga mycket men kan inte bestämma mig för om jag ska dela upp i flera bloggar, en för bild en för böcker odyl. Kan heller inte bestämma hur personlig/privat jag ska vara. Antar att det ger sig med tiden.
Senast lästa bok: "Horntrollet" av Per Odensten
Senast köpta bok/böcker: Sketches by Boz/Oliver Twist av Dickens
Favoritbok: Länge länge länge var "Den långa flykten" min favoritbok. Numer har jag nog ingen favoritbok just, jag har favoritförfattare och de är ganska många. Se marginalen, och fråga gärna. Jag kompletterar kanske här.
Favoritdeckarförfattare: ...hmm.... Minette Walters kanske... fast jag har inte läst så många av hennes böcker egentligen. Har som mål att göra det. Från början.
Jag läser allt av: ingen. Det finns för många böcker för det. Dock har jag läst Camilla Läckbergs deckare, ren underhållning och snabbläsning! Läser dock mer än gärna det mesta av Kallifatides, Maria Gripe, Marian Keyes, Anne Rice och många fler....
Jag läser helst inte (genre/författare): Krigsskildringar. Och självupplevda historier om övergrepp, mår så fruktansvärt dåligt av den typen böcker. Guillou har jag aldrig haft lust att läsa. Försökte en gång och det gick inte.
Vid hyllan för fackböcker letar jag: Historia, religion, skriftspråk (om det går under fackböcker?).
Förutom svenska läser jag gärna på: Engelska.
Högst upp i min att-läsa-hög just nu ligger: Blonde av Joyes Carol Oates. Där har den legat sen den kom hem från bokrean för.....två år sedan? *suck*
Högst upp på min bok-önskelista just nu står: Stephenie Meyer's Twilightböcker. Har ingen än. Agatha Christie's böcker, gärna på engelska. Och Patricia Cornwells böcker om Kay Scarpetta, där vill jag läsa böckerna i ordning då jag inte läst någon av dem....
När jag går på antikvariat letar jag alltid: Böcker jag saknat. Oklart vilka för oftast vet jag först när jag ser dem... älskar antikvariat även om jag går tomhänt ut genom dörren igen.
Jag vill uppmana min bokvän att: Överraska mig och kanske någon månad se det som finns på min bokönskelista ovan ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar