torsdag 15 april 2010

Böcker som berört

Fick en fråga från min Hemliga Bokvän om vilka böcker som berört mig mest. Såna där böcker som inte lämnar huvudet och som jag kommer ihåg flera år efter att jag läst dem.
Jag har funderat och spontant när jag läste frågan dök mest ungdomsböcker upp.
Böcker som "Mio min Mio", "Bröderna Lejonhjärta", (Astrid Lindgren), "Tordyveln flyger i skymningen" (Maria Gripe), hela serien om Narnia, (C.S Lewis).

Så nu funderar jag på det. Är det de böckerna som berört och till viss del fortfarande berör för att jag läste dem när min läslusta väcktes. Som för övrigt egentligen blev väckt av att min mamma läste högt för mig, minns alldeles särskilt hur hon läste Tolkiens Sagan om ringen böckerna när jag egentligen var för liten för dem. Hur hon - sade hon senare - hoppade över de tunga styckena, allt medan jag satt och ritade. Det måste ha tagit månader att läsa dem högt.
Eller - tillbaka till tankegångstråden - är det just de här böckerna som inte lämnar huvudet för att jag läst dem om och om igen? Det är nämnligen alla böcker som jag återkommer till med ojämna mellanrum. Faktum är att Narnia har pockat på uppmärksamhet ett tag nu och de lär bli omlästa inom nåbar framtid.

Sedan var det i och för sig "Klätterbaronen", (Italo Calvino), som levde med mig ganska länge. Kan det ha varit på gymnasiet jag läste den, eller något år efter kanske?
Böcker lästa på senare tid som hamnar under den här Böcker som berört kategorin är Amanda Hellbergs "Styggelsen" och Helena Henschens "Hon älskade".

Det var ingen lätt fråga, Hemliga Bokvän, men rolig! Hoppas du är nöjd med svaret annars är det bara att fråga igen!

3 kommentarer:

  1. Vad häftigt att din mamma läste Sagan om Ringen högt för dig! Och vad tålmodligt av henne!
    Min lärare läste Bilbo för klassen när vi gick i trean, men min mamma gick tyvärr inte med på att läsa Ringen-böckerna högt för mig, så jag lånade storebrors exemplar och tragglade igenom dem själv istället. Inte alls lika kul.

    SvaraRadera
  2. Självklart är jag nöjd med svaret, jag tycker det är så spännande att se hur man påverkas av böcker...Jag älskar Tordyveln flyger i skymningen, den kan inte lämna någon oberörd...=)

    Ska fila lite till på bokval och sånt...=)

    Bokvännen

    SvaraRadera
  3. Tänka sig, jag kom på en till fråga: Vad skriver du när du skriver?

    Bokvännen

    SvaraRadera